Odmaknjeni pogled: Nova stvarnost in realizmi v Srednji Evropi
17.11.2024 | 09:45
V Galeriji Božidar Jakac – Muzej moderne in sodobne umetnosti, Kostanjevica na Krki bomo v petek, 22. novembra 2024, ob 19. uri, odprli občasno mednarodno razstavo Odmaknjeni pogled: Nova stvarnost in realizmi v Srednji Evropi (1925-1933).
Razstava bo na ogled do 23. marca 2024.
Odmaknjeni pogled: Nova stvarnost in realizmi v Srednji Evropi (1925-1933)
Kustos razstave: Miha Colner, Goran Milovanović
Lokacija: Galerija Božidar Jakac – Muzej moderne in sodobne umetnosti, Kostanjevica na Krki
Odprtje razstave: petek, 22. november 2024, ob 19. uri
Trajanje razstave: 22.11.2024 – 23.3.2025
Mednarodna razstava Odmaknjeni pogled: Nova stvarnost in realizmi v Srednji Evropi (1925-1933) se osredotoča na zgodovinsko obdobje 20. in 30. let prejšnjega stoletja v Srednji Evropi, ko je ekspresionizem, ki je takrat prevladoval v moderni umetnosti, izgubil svoj zagon in dal prostor novim umetniškim težnjam. Po travmatični izkušnji prve svetovne vojne je v 20. letih prišlo do velikega preobrata, ne le v politiki in gospodarstvu, temveč tudi v umetnosti in kulturi. V vizualni umetnosti se je uveljavil slog in estetski kod 'novega realizma', katerega objektivni, resignirani in ironični izraz je ustrezal duhu časa.
Po koncu prve svetovne vojne in epidemiji španske gripe je Srednja Evropa obtičala v obdobju burnih političnih, družbenih, ekonomskih in kulturnih preobratov. Ti pretresi so med številnimi ljudmi povzročili strah pred razpadom uveljavljene družbene pogodbe in občutje popolne nemoči, saj je postajalo jasno, da je sistem dolgoročno nevzdržen. Moderna umetnost je sledila splošni družbenopolitični situaciji. Obrat k izčiščenemu realizmu, klasicizmu in novi stvarnosti je tako v slikarstvu, kiparstvu, grafiki, fotografiji, kakor tudi grafičnem oblikovanju, arhitekturi in filmu, je pomenil logično reakcijo na dogajanje v družbi, saj je odražal težjo po “vrnitvi k redu“ in upanje, da se bo burna družbenopolitična in ekonomska situacija umirila. Na drugi strani so novi realizmi predstavljali dokaj angažirano umetniško gibanje, ki je v mnogih pogledih predvidelo prihodnjo radikalizacijo družbe, totalitarizme 30. let prejšnjega stoletja in navsezadnje prihajajočo vojno.
Razstava lahko prispeva k podrobnejšem vpogledu v umetniško produkcijo v obdobju 1925-1933 v prostoru Srednje Evrope in širše, prav tako pa lahko ponuja možnost za analiziranje takratnih družbenih procesov skozi umetnost, ki je navsezadnje ogledalo prostora in časa. Osredotoča se na obrobne manifestacije nove stvarnosti in novih realizmov v Srednji Evropi in zlasti na nekatera manjša, a nič manj pomembna kulturna (urbana) središča , kot so Chemnitz, Halle, Gradec, Budimpešta, Brno, Sofija, Reka, Zagreb, Maribor in Ljubljana.
Razstava je zasnovana v štiri tematske sklope, ki sledijo pomembnim premikom in pojavom v 20. in 30. letih 20. stoletja. V prvem sklopu so predstavljena dela, ki se posvečajo spremembi v dojemanju umetnosti v 20. letih in uveljavljanju principa objektivnosti in distanciranosti. V drugem sklopu se dela posvečajo tehnološkem napredku in modernizaciji vsakdanjega življenja, kar je močno vplivalo na vizualno umetnost in kulturo. V tretjem sklopu je izpostavljena nestabilnost, ki so jo povzročali politična represija in socialna nepravičnost tega časa, kar je privedlo do vse bolj angažiranih oblik umetnosti. V četrtem sklopu je predstavljen močan družbeni vpliv množične kulture, ki se je dokaj hitro prevladala v vsakdanjem javnem diskurzu in prostoru in hkrati močno vplivala tudi na umetnost.
Na razstavi bodo predstavljena dela umetnikov iz širšega srednjeevropskega prostora:
Emma Abram / Anna Bartoniek / Vladimir Becić / Giovanni Colacicchi / Stane Cuderman / Ivan Čargo / Avgust Černigoj / Tošo Dabac / Gyula Derkovits / Zoran Didek / Otto Dix / Petar Dobrović / Marianne Rennee Dufour / Cata Dujšin Ribar / Conrad Felixmüller / Hans Finsler / Jaromír Funke / Jenő Gábor / Ladislao de Gauss / Pencho Georgiev / Olaf Globočnik / Jože Gorjup / France Gorše / George Grosz / Božidar Jakac / Alexander Kanoldt / Imre Kinszki / Karlo Kocjančič / Gojmir Anton Kos / Ivan Kos / Tine Kos / France Kralj / Mara Kralj / Tone Kralj / Fran Krašovec / Stane Kregar / Jan Lauschmann / Marius Ledda / Gerda Leo / Peter Loboda / Miha Maleš / Ida Maly / Piero Marussig / France Mihelič / Jerolim Miše / Mario Moschi / Franjo Mosinger / Omer Mujadžić / Živorad Nastasijević / Dana Pajnič Oražem / József Pécsi / Gregor Perušek, Veno Pilon, Nikolaj Pirnat, Elda Piščanec, Oton Postružnik, Mira Pregelj, Ivo Režek, Nasta Rojc, Cagnaccio di San Pietro, Ekaterina Savova Nenova, Georg Schrimpf, Maksim Sedej, Janko Skerlep, Hinko Smrekar, Orlando Sora, Franjo Stiplovšek, Vladimir Štoviček, Zlatko Šulentić, Sava Šumanović, Đuro Tiljak, Ivana Tomljenović Meller, Marijan Trepše, Ante Trstenjak, Kiril Tsonev, Vladimir Varlaj, Drago Vidmar, Nande Vidmar, Géza Vörös, Eugen Wiškovský, Johannes Wohlfart, Gustav Wunderwald, Karl Yordanov.
Ob razstavi bo izšla tudi obsežna publikacija s poglobljenimi prispevki skupine strokovnjakov (Miha Colner, Goran Milovanović, Marijan Rupert, Nataša Smolič, Jure Mikuž).
Sodelujoče institucije:
Galerija Miha Maleš, MM:K – Medobčinski muzej Kamnik
Galerija umjetnina, Split
Kunstsammlungen Chemnitz – Museum Gunzenhauser, property of Stiftung Gunzenhauser, Chemnitz
Kulturstiftung Sachsen-Anhalt, Kunstmuseum Moritzburg Halle (Saale)
Ljudski muzej, Rogaška Slatina
Magyar Fotográfiai Múzeumról, Kecskemét
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Mart, Museo di arte moderna e contemporanea di Trento e Rovereto, Collezione VAF-Stiftung, Rovereto
MGML (Mestni muzej Ljubljana)
Mestni muzej Krško
Moderna galerija, Ljubljana
Moravské galerie, Brno
Muzej moderne i suvremene umjetnosti, Rijeka
Muzej novejše in sodobne zgodovine Slovenije, Ljubljana
Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb & Arhiv Tošo Dabac, Grad Zagreb
Muzej za arhitekturo in oblikovanje, Ljubljana
Muzej za umjetnost i obrt, Zagreb
Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb
Narodna galerija, Ljubljana
Neue Galerie Graz am Universalmuseum Joanneum, Graz
Pilonova galerija Ajdovščina
Posavski muzej Brežice
Софийска градска художествена галерия [Sofia City Art Gallery]
Tolminski muzej, Tolmin
Umetniška zbirka Kroples, Grosuplje
Umetnostna galerija Maribor
zasebni lastniki
Reprodukcije (spodaj v fotogaleriji):
1 - Jože Gorjup, Igralec, Lastna podoba, 1930. Zbirka GBJ
2 - Tone Kralj, Delo, 1929. Zbirka GBJ
3 - Avgust Černigoj, Mati in sin (družina Hlavaty), 1933. Zbirka GBJ
4 - Maksim Sedej, Brezposelni, Predmestje, 1933. Zbirka GBJ
5 - Nande Vidmar, Odaliska - Ležeča zenska, 1927. Zbirka GBJ
6 - Nande Vidmar, Portret slikarja Draga Vidmarja, 1928. Zbirka GBJ
7 - Stane Cuderman, Ples v Kazini, 1930. Foto Tomaž Lunder. Zbirka
8 - Medobčinski muzej Kamnik
Tone Kralj, Lastna podoba z ženo, 1931. Zbirka GBJ
Galerija Božidar Jakac
Preprečevanje raka: najpomembnejša...
Jožko: Poskrbite za alkalnost telesa. V...
16-urni post povzroči v telesu prave čud...
Jožko: AUTOFAGIJA (regeneracija organizma) -...
DL: Na ortopedskem oddelku: ''Šele ko...
Marija: Ja res je tako, ko obležiš nemočen in...
Po sledi novih teorij zarote: Ali cepiva...
Jožko: Vsako cepivo mora imeti navodila za...
FOTO: Pohod v Dražgoše po pomemben nauk
Ivan Janez: Okupator ni imel "podpore med...
Recept: Nebeško okusna sladica - narobe obrnjen jabolčni kolač
sre, 12.2.2025
Za vitko linijo: Enodnevni super shujševalni program dela čudeže
tor, 11.2.2025
Preprečevanje raka: najpomembnejša preventiva
čet, 13.2.2025
DL: Glamping v Češči vasi
tor, 11.2.2025
DL: Uspešne novomeške zgodbe
sre, 12.2.2025