Ilinka Todorovski: ''V veliko primerih se močno strinjam s pritožniki''



Ilinka Todorovski delo varuhinje pravic gledalcev in poslušalcev opravlja od 19. januarja 2017. Čeprav so nekateri ob njeni kandidaturi za ta položaj menili, da je zanj premlada, saj se jim je zdelo, da je to za osebo tik pred upokojitvijo, pa se sama s tem ni strinjala niti takrat, še manj pa se zdaj. Dela ima namreč precej, pri njem pa ji zelo pomagajo njene 30-letne novinarske izkušnje in dolgoletni staž v javnem zavodu. Kaj ljudi najbolj moti, kako na pritožbe reagirajo novinarji in kdo zaman čaka na njen odgovor, pa – med drugim – izveste spodaj.
Najprej aktualno vprašanje: kako se v delu RTV Slovenija in vašem delu pozna epidemija?
Delo
je obrnjeno na glavo, v takšnih okoliščinah javni medij še ni deloval.
Novinarske ekipe, snemalci in tonski mojstri, vse podporne službe,
vodstvo – vsi delujejo v nepredstavljivih razmerah, veliko je omejitev v
gibanju, stikih, pridobivanju informacij, ustvarjanju vsebin. Pa vseeno
vse teče: radijski in televizijski programi, spletne novice, servisne
storitve. Vsem, ki se izpostavljajo, so kreativni in še bolj zagnani kot
sicer, se klanjam do tal. Najbolj me osrečijo pohvale: ko ljudje
sporočajo, kako dragoceno vlogo ima v teh časih javni medij, da mu
zaupajo, da je zanimiv, umirjen, poučen in tudi kratkočasen. Številni so
zdaj več doma in na novo odkrivajo naše programe. Odzivov je toliko kot
še nikoli, marca jih je bilo več kot 300. Žal je veliko tudi jeze in
nerganja, saj so številni prestrašeni in nejevoljni. Ker epidemija
sovpada z menjavo oblasti, je veliko tudi sporočil, v katerih gledalci,
bralci in poslušalci RTV-vsebin v odzive vpletajo svoje politične
poglede. Za nekatere bi bil sprejemljiv en sam način poročanja, in to
takšen, ki je v celoti skladen z njihovimi vrednotami in pogledi. Javni
medij pa je v službi javnosti, in javnost ni monolitna in enoumna, zato
takšna ozka pričakovanja niso upravičena. Večkrat kot sicer pojasnjujem,
da v javnem mediju ni prepovedanih tem ali gostov, kakor tudi ne
prepovedanih zornih kotov in vprašanj.
Kakšne so sploh pravice gledalcev, poslušalcev, bralcev in uporabnikov programskih vsebin javne radiotelevizije?
Najbolj
preprost odgovor bi bil, da je vse, kar je dolžnost RTV-ja, tudi
pravica tistih, ki spremljajo programe oziroma uporabljajo storitve
javnega medijskega servisa. Občinstvo ima pravico do kakovostnih in
raznovrstnih vsebin. Ko gremo v drobovje in se vprašamo, kaj imamo v
mislih, ko govorimo o kakovosti in pluralnosti, pa že trčimo ob
vprašanja in dileme, ki se nanašajo na vse, kar ustvari javni medij, od
natančnosti, nepristranskosti, preudarnosti, jezikovne zbornosti in
kulture nastopanja prek tehnološke dovršenosti in razumljivosti pa vse
do oglasnih vsebin.
Nad čim se ljudje največ pritožujejo?
Lani
sem obravnavala 1617 zadev. Približno polovica se jih je nanašala na
televizijske vsebine. To je podobno kot prejšnja leta. Televizija je še
vedno najmočnejši medij, pri čemer nimam v mislih gledanja v živo, z
zamikom, prek spletnega arhiva, na televizorjih in tablicah. Na drugem
mestu je splet, predvsem novičarski portal MMC, a tudi uporabniške
vsebine, podkasti, teletekst in spletne strani posameznih programov. Na
tretjem mestu je radio z raznovrstnimi programi, govorno in glasbeno
ponudbo. Sledijo vse druge zadeve, ki se nanašajo na RTV Slovenija. Po
vsebini se odzivi nanašajo na vsa mogoča odstopanja ali neskladja s
programskimi standardi, poklicnimi merili in načeli novinarske etike.
Občinstvo je najbolj pozorno na nenatančnost, pristranskost,
neuravnoteženost, (ne)preverjenost virov, nejasno zasnovo oddaj, izbiro
gostov, način vodenja oddaj, spregled tematik, česa je preveč ali
premalo, programsko shemo, kdaj se kaj predvaja, pravila žanrov, kaj je
dovoljeno v satiri, kako naj poteka intervju in kakšen je lahko
komentar, če je v javnem mediju sploh dovoljen. Ob tem pa še cela
mavrica zadev, ki jo opazijo gledalci in poslušalci: od jezika do
kulture nastopanja, pa razumljivost, berljivost, oglasi, spored …
Zakaj prihaja do razkoraka med programom, zapisanim v sporedu, in predvajanji vsebin?
Časopisi
vsebinske informacije potrebujejo vnaprej in dovolj zgodaj, da spored
še natisnejo, medtem pa lahko nastopijo nove okoliščine in se zgodijo
spremembe. Ko so izredni dogodki, kot med epidemijo, se shema postavi na
glavo, prednost imajo aktualne vsebine v javnem interesu. Tudi sicer
dogodki velikokrat narekujejo spremembe. Ko se recimo poslovimo od
kakšnega velikega imena iz sveta kulture, politike, estrade in tako
naprej, se v program uvrstijo oddaje, s katerimi se poklonimo njihovemu
spominu. Takšne uredniške odločitve so upravičene, vendar se načrtovani
spored podre. Velikokrat tudi ni mogoče natančno napovedati, ali bo
oddaja v živo trajala 53 minut ali 58 minut. Petminutna razlika mogoče v
najinem pogovoru ni videti nič, v programu pa se zelo pozna. Najbolj
zanesljiv je spored na spletu in teletekstu, res pa je, da jih starejši
uporabljajo manj. Zato uredništvom svetujem, naj ad hoc spremembe
objavijo v pasici na zaslonu, na radiu pa nanje posebej in večkrat
opozorijo, sicer so ljudje zbegani in po nepotrebnem zaskrbljeni.
Se na vas ljudje obračajo tudi, kadar gre za druge medijske hiše?
Včasih mi rečejo: »Vi ste še dobri, tam je pa sploh …«
in mi potem naštevajo napake drugih. Menim, da ne bi bilo slabo, če bi
imeli podoben organ medijske samoregulacije tudi drugi mediji in na
državni ravni, in sicer iz najmanj dveh razlogov. Eden je, ker bi bilo
smiselno z vidika medijske pismenosti večkrat povedati, kaj je v
medijskem svetu prav in kaj narobe. Drugi pa je, da se včasih morda
skozi varuhove obravnave odmevnih primerov na RTV Slovenija ustvari
napačen vtis, da je v javnem mediju veliko stvari narobe, medtem ko je v
drugih vse prav. Čeprav gre le za to, da v drugih medijih o svojih
pomanjkljivostih ne govorijo javno.
Kaj vas osebno najbolj moti oziroma bi uredili znotraj hiše?
V
veliko primerih se močno strinjam s pritožniki. Ko obravnavam odzive,
vedno izhajam iz tega, da ima občinstvo prav, da moram kot varuhinja na
program pogledati z njihovimi očmi. Veliko stvari moti tudi mene, včasih
se mi zdi, da sem še bolj kritična kot pritožniki. Težko prenašam
površnost, samovšečnost in prepričanost, da imajo v uredništvih vedno in
edini prav ter da jim svojih odločitev ni treba pojasnjevati. Moti me
tudi, če se novinarji in drugi programski ustvarjalci niso pripravljeni
učiti in poglabljati v zadeve, ker so prepričani, da že vse vedo in da
jim je že zato, ker delajo v mediju, dovoljeno vse. Kot gledalko me
motijo tudi oglasi: razumem, da gre za pomemben vir prihodkov, to tudi
vedno znova pojasnjujem gledalcev, hkrati pa imam precej težav z obsegom
in ravnjo posameznih oglasov – zlasti televizijske prodaje, ki je sicer
zakonita, a naporna, ponavljajoča se in večkrat produkcijsko
nekakovostna. Želim si, da bi javni medij lahko živel brez tega
prihodka. Še ena od zadev, na katero me vedno znova spomnijo tudi
odzivi, pa je vprašanje, kaj je obrazom in glasovom RTV Slovenija
dovoljeno na družbenih omrežjih – ali lahko res vsak vse objavi.
Vprašati bi se morali, kaj javno komentiranje in izražanje mnenj o
družbi, politiki in fenomenih pomeni za verodostojnost in videz
nepristranskosti tako posameznika kot medija v celoti. O tem bi se
morali resno pogovoriti. V svetu ima veliko medijev stroge omejitve, da
ne bi škodili svojemu ugledu in izgubili zaupanja javnosti. Tudi zapisi
na zasebnih profilih niso čisto zasebni, saj se javno ne konča že s tem,
ko nismo v službi ali v programu. Še vedno smo javni in v javnosti.
Kako uloviti tenko mejo med svobodo izražanja in omejitvami, pa je
veliko vprašanje. Zagotovo ni lahko, je pa možno.
Koliko pa vi spremljajte vsebine RTV Slovenija?
Odkar
sem varuhinja, moj »okus« skoraj v celoti krojijo odzivi, saj si skoraj
vse, o čemer mi pišejo pritožniki, tudi pogledam, preberem, poslušam.
Verjetno imam kar precej izkrivljeno predstavo, kaj vse se ustvari na
RTV Slovenija, saj me večinoma opozorijo na tisto, kar ni dobro.
Nemogoče bi bilo spremljati vse, saj govorimo o tisočih minutah in
straneh radijskih, spletnih in televizijskih vsebin na dan. Pravilnik mi
dopušča, da obravnavo sprožim tudi na lastno pobudo, a to storim le
redko, saj mi občinstvo iz dneva v dan sporoča, kaj bi bilo lahko
narobe. Pomembno pa je povedati, da pritožba še ne pomeni, da očitek
tudi dejansko drži. Vedno grem od primera do primera. Če so odstopanja
od programskih standardov in poklicnih meril, napišem mnenje in
priporočilo. Če argumenti ne zdržijo, pritožbo zavrnem. Težava so
odzivi, v katerih pritožniki udrihajo vsevprek ali vztrajajo. Ali pa, ko
naštevajo, kdo vse ne bi smel govoriti v javnem mediju in o čem. Mnenje
posameznega gledalca, poslušalca in bralca RTV-vsebin seveda šteje, ne
more pa biti edino pristojno. Ta družbena razklanost in polarizacija na
katerikoli temi – politični, ideološki, svetovnonazorski, zgodovinski in
tako naprej – se kar naprej zrcalita v pričakovanjih občinstva. V uteho
nam je lahko, da je tako tudi drugod po svetu, poglejte, kako so
zagovorniki in nasprotniki brexita kritizirali BBC.
Se kdaj pritožijo tudi zaradi vas?
Tudi. Velikokrat kdo reče: »Vi
ste moj varuh, in če jaz menim, da komentator športa ne komentira
dovolj strastno ali dovolj natančno ali dovolj pravilno ali dovolj ...« težko naštejem, kaj še vse, »bi morali poskrbeti, da ne bo komentiral več!« Takšnih zatrjevanj in sklicevanj na osebni okus je neskončno: »Ta ima neprijeten glas, naj ne bere več!«, »Ta ima preveč kilogramov, naj se ne kaže več«, »Takšni filmi me ne zanimajo, ne predvajajte jih več!«, »Glasba v nočnem programu je bila neprimerna, ne vrtite je več!«
Povedo mi, kaj vse bi morala storiti za plačo, ki jo dobivam iz
RTV-prispevka, in zmotno menijo, da imam čarobno paličico, ki rešuje
vse. Ker je moje delo javno, je razumljivo, da lahko vsak izreka mnenje o
njem. Seveda pa ne dovolim, da bi bilo osebno in žaljivo – takšno
komunikacijo prekinem.
Nekatere odzive tudi zavržete, lani ste jih iz obravnave izločili približno 200 ...
Izločim
vse, ki so anonimni. Kdor želi odgovor, naj se podpiše. Zavržem tudi
tiste, ki so nerazumljivi in ne razberem, na kaj se nanašajo. Predvsem
pa ne morem obravnavati tistih, ki so sovražni in napadalni. Težko si je
predstavljati, kaj vse ljudje napišejo. Žal se je gostilniški govor, ki
je bil včasih omejen na šank, v veliki meri prelil tudi na družbena
omrežja, od tam pa v prepričanje nekaterih, da lahko izgovoriš in
napišeš vse, kar ti pride na misel. S tem se ne morem strinjati. Menim,
da je še tako ostro kritiko mogoče napisati brez uporabe žaljivk. Vsako
pismo preberem pozorno in spoštljivo, v zameno pričakujem, da so
pritožniki spoštljivi do programskih ustvarjalcev.
Vas sploh še kaj preseneti?
Morda odzivi, v
katerih pritožniki novinarjem očitajo neznanje, a sami o zadevi vedo
bolj malo. Ali pa, ko nekdo strastno kritizira rabo slovenskega jezika,
in pri tem krši vse jezikovne norme. Pogosto se izkaže, da ljudje
resnično ne vedo, kaj je prav. Tudi na takšne odzive odgovarjam: »Spoštovani, beseda, ki vas je zmotila, je pravopisno pravilna.« Pa seveda tudi: »Pravilno ste opazili, da je bilo Novo mesto napisano narobe.«
Imate kakšen določen rok, v katerem morate odgovoriti?
Imam.
Po pravilniku je treba na pritožbe odgovoriti v treh tednih. Mislim, da
je to razumen rok. Če je le mogoče, odgovorim hitreje. Veliko pa je
vprašanj, pri katerih potrebujem pomoč drugih, in se potem ta čas
podaljša, recimo, ko gre za pritožbe glede zvoka, grafike, podkastov,
predvajalnika RTV 4D ali signala. Podobno je, ko preverjam podatke o
ponovitvah ali sporedih. Največ časa pa namenim analizi vsebin, ko gre
za očitek resnih kršitev poklicnih meril ali etičnih načel, recimo o
posegu v človekovo dostojanstvo, spornem prikazu ranljivih družbenih
skupin, pristranskem ali neuravnoteženem poročanju o protislovnih temah.
Takrat se v zadevo res poglobim, se pozanimam o ozadjih, pridobim
pojasnilo uredništev, vodij in ustvarjalcev, tehtam argumente za in
proti. Mnenj in priporočil, ki vzdržijo kritično presojo in lahko
pomagajo, da se zdrsi ne ponovijo več, ni mogoče spisati v sekundi.
Koliko je pritožb, mnenj, vprašanj, predlogov oziroma prošenj istih ljudi?
Redno
dopisovanje, neutemeljeno nerganje in serijsko pritoževanje, ko nekdo
pošlje po pet ali šest odzivov zapored v tednu ali dveh, poskusim
zajeziti s pojasnilom, da svojega časa žal ne morem namenjati le enemu
gledalcu ali poslušalcu in v nedogled odgovarjati na ponavljajoča se
vprašanja. So tudi takšni, ki se zapičijo v neko podrobnost in potem do
zadnje kaplje črnila vztrajajo, da imajo samo oni prav in da za
prispevek, ki ga plačajo, mora obveljati njihova. Je pa takšnih bolj
malo. Veliko več je takih, ki se za odgovor zahvalijo. Čeprav se s
pojasnilom ne strinjajo, znajo ceniti, ker jih je nekdo vzel resno, in
napišejo: »Nisem pričakoval, da se boste tako temeljito ukvarjali s tem.«
Zavedam pa se, da sta takšen odprt dialog in nenehno pojasnjevanje kar
veliko breme za ustvarjalce. Velikokrat so prizadeti, ko nekdo z enim
zamahom, v besedi ali dveh, zradira njihov trud. Da je bilo nekaj zanič
ali brez zveze ali slabo. V takšnih primerih jim vedno svetujem, naj
odzivov ne jemljejo osebno, naj ne polemizirajo, ampak globoko vdahnejo
in odgovorijo. Odzivi niso grožnja ali napad, so samo to, kar so:
odzivi. Večkrat rečem, bodimo hvaležni zanje, ker to pomeni, da imamo
pozorno občinstvo, ki nas spremlja in od javnega medija pričakuje še več
in bolje. Bojmo se časov, ko odzivov ne bo, ker bi to lahko pomenilo,
da so obupali, da jih pojasnilo niti ne zanima, ali pa programov RTV ne
spremljajo več.
Kakšna je struktura pritožnikov?
Iz
vseh generacij so. Najmlajši je bil osnovnošolec, ki ga je zmotil
napovednik za otroško oddajo, na drugi strani jih imajo tudi prek 90
let. Mlajši pošiljajo e-sporočila, starejši pokličejo ali pišejo
klasična pisma. Če govorimo na splošno, bi rekla, da prevladuje starejše
občinstvo. To sklepam tudi po tem, kaj jih zmoti, katere oddaje in
vsebine spremljajo, ko sporočajo, kakšno glasbo in filme pogrešajo, pa
tudi po tem, da jih gledajo oz. poslušajo takrat, ko so na sporedu, in
ne z zamikom, prek spleta ali podkastov. Ko gre za informativne vsebine,
posebej politiko, polemične in protislovne teme – tu pa se odzivajo
vsi, ne glede na spol, starost ali poklic.
Kaj lahko storite, če se ljudje znotraj hiše, na katere je uperjena kritika, ne zmenijo za vaše pozive k razjasnitvi situacije?
Tu
ni formalnih težav, ker morajo po pravilniku na varuhovo vprašanje
odgovoriti v petih delovnih dneh, nesodelovanje bi se štelo za kršenje
delovnopravnih obveznosti. Velikokrat pa me vprašajo, ali res morajo vse
pojasnjevati. Seveda, jim pravim. Pred kratkim sem sodelovala na
dogodku o kakovostnem evropskem novinarstvu, na katerem je belgijski
kolega predlagal nov moto, in sicer da je transparentnost nova
objektivnost. Ne bi se mogla bolj strinjati z njim. Ker delujemo javno
in za javnost, nimamo česa skrivati. O vsem se lahko pogovarjamo. Pri
tem se tudi vsi lahko česa naučimo. Naše občinstvo o tem, kako nastajajo
vsebine in programi, zakaj je bila sprejeta kakšna odločitev, kakšna
poklicna in etična pravila veljajo v javnem mediju, zakaj je šlo kaj
narobe. Ustvarjalci pa, kakšna so pričakovanja, ali so bili razumljeni,
in če ne, zakaj, kakšne posledice so imele njihove odločitve. Dobro je,
če občinstvo razume, da je medijsko delo eno samo reševanje dilem: o čem
poročati, kdaj in kako, s katerega zornega kota, kako pojasniti
zapletene zadeve, kaj uvrstiti v program, v kateri časovni pas in tako
naprej. Pri toliko vsebinah in programih, kot jih ustvari javni medij,
je število dilem neskončno. Ena sama slaba odločitev ali napaka pa lahko
zamaja zaupanje občinstva.
Ali ljudje kdaj kaj tudi pohvalijo?
Tudi.
Pohvale so v veliko zadoščenje vsem, ki so v službi javnosti. Je pa
logično, da jih prejmem bolj malo, saj sem predvsem naslov za pritožbe.
Med pohvalami jih je največ za igrane in dokumentarne oddaje – tako
domače kot tuje, izobraževalne in otroške vsebine, kulturnoumetniške
oddaje, poglobljene informativne programe ali projekte, radijske in
televizijske. Veliko je zahval, ker je vse več televizijskih vsebin
dostopnih za gluhe in slepe. Pri tem ni vse idealno, a me navdaja s
ponosom, saj na tem področju javni medij z lastnim znanjem prehiteva
državo. In to je le delček vsega, kar javni medijski servis ustvari za
prispevek v višini 12,75 evra.
Vam je kdaj žal, da ste se odločili za to funkcijo?
So
dnevi, ko si mislim, kaj mi je tega treba bilo, ampak podobna vprašanja
sem si zastavljala tudi kot novinarka, urednica in vodja projektov, ker
so bila tudi to zahtevna dela, polna dilem, ki človeka večinoma
napolnijo, velikokrat pa tudi izčrpajo. Ko se pogovarjam z mlajšimi
novinarji, jim pogosto rečem, da je za ta poklic še najmanj pomembna
veščina nastopanja, pisanja in podajanja informacij, in ključna predvsem
sposobnost hitrega odločanja in reševanja vsebinskih in etičnih dilem.
Novinarje, ki nimajo dilem in jim je vse jasno, primerjam s tistimi, ki
na najbolj zapletena vprašanja ponujajo zelo preproste odgovore. Pri
takšnih je treba vselej zastriči z ušesi. V vlogi varuhinje je težko iz
dneva v dan poslušati in brati pritožbe, še posebej pa tehtati med
interesi posameznikov in javnim interesom, med pravicami občinstva ter
medijsko neodvisnostjo in avtonomijo. Zato poiščem niše, kjer si lahko
napolnim baterije. Rada grem med ljudi, v šole in knjižnice, se
pogovarjam o novinarstvu in medijih, hvaležno poslušam, kako pomembno
vlogo ima RTV v vsakdanjem življenju ljudi. Veliko berem in se
izobražujem o tujih praksah, sodelujem v javnih dogodkih o kakovostnem
novinarstvu in samoregulaciji, tudi mednarodnih, razmišljam o trajnih
rešitvah in dajem pobude. Pod mojim okriljem se denimo na RTV sestaja
neformalna skupina za jezikovne smernice. Iščem tudi poti sodelovanja,
na primer z AKOS-om, predvsem na področju medijskega opismenjevanja
občinstva, ker to res ni na zavidljivi ravni in marsikdo niti ne
prepozna lažnih novic. Potem pa se čudimo, ko pride vprašanje o
cepljenju, podnebnih spremembah ali tehnologiji 5G, ko ljudje bolj
verjamejo govoricam na družbenih omrežjih kot stroki in znanosti, saj se
jim tisto, kar so slišali tam, zdi bolj verjetno, čeprav je izmišljeno.
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se